Název objektu | Apollo 10 - LM Ascent Stage [=Lunar Module] |
Snoopy | |
SSC | 3949 |
Start | 1969-05-18 16:49:00.70 UT, Eastern Test Range, Saturn 5 |
Stav objektu | na heliocentrické dráze |
Očekávaná životnost na dráze | neomezená |
Provozovatel | USA, NASA |
Výrobce | USA, Grumman |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 4450 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1969-05-22 | 1969-043A | 1969-05-23 | 1969-043A | Thomas P. Stafford | USA | 3 | CDR |
Eugene A. Cernan | USA | 2 | LMP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
69-05-22.80 | L | 174.4° | 120 min | 107 km | 115 km | DRA1. |
69-05-22.89 | L | 174.4° | 115 min | 16 km | 113 km | DRA1. |
69-05-22.98 | L | 174.4° | 126 min | 22 km | 352 km | DRA1. |
69-05-22.99 | L | 174.4° | 114 min | 20 km | 87 km | DRA1. |
69-05-23.02 | L | 174.4° | 117 min | 77 km | 88 km | DRA1. |
69-05-23.08 | L | 174.4° | 117 min | 28 km | 131 km | DRA1. |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : L - selenocentrická (Měsíc), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Dvoumístná pilotovaná kosmická loď pro výsadek na Měsíc. Postavila ji firma Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, NY (USA). Provozovatelem bylo NASA Manned Spacecraft Center, Houston, TX (USA).
Loď sestávala ze dvou částí, přistávacího stupně DS [Descent Stage] a vzletového stupně AS [Ascent Stage]. Celková výška činila 6.985 m a rozpětí 9.449 m při vyklopených přistávacích amortizátorech.
Vzletový stupeň o rozměrech 3.759×4.293 m nesl přetlakovou kabinu osádky s atmosférou čistého kyslíku o tlaku 330 hPa ve tvaru ležatého válce o průměru 2.337 m a délce 1.067 m, prázdné hmotnosti 2150 kg a objemu 6.65 m3 (z toho obyvatelných 4.5 m3). Na přední stěně byla dvě trojúhelníková okna a výstupní průlez čtvercového tvaru o rozměrech 0.81×0.81 m. V kabině byla soustředěna většina elektroniky včetně počítače, navigačního a telekomunikačního systému. V horní části byl přestupní tunel o průměru 0.81 m zakončený poklopem a pasívním stykovacím zařízením. Stupeň byl vybaven motorem Rocketdyne RS-18 o tahu 15.6 kN na hypergolické KPL (oxid dusičitý a Aerozine-50) s kulovými nádržemi, umístěnými po bocích kabiny, a čtyřmi bloky po 4 motorech RCS [eaction Control System] typu Marquardt R-4D na
stejné KPL. Elektrickou energii dodávaly dvě stříbrozinkové baterie.
Přistávací stupeň tvaru osmibokého hranolu o výšce 3.226 m, průměru 4.293 m a prázdné hmotnosti 2110 kg nesl přistávací motor LEMDE typu TRW MIRA 10500 o max. tahu 43.9 N, škrtitelný v rozmezí 10-60 % se zásobami hypergolických KPL (oxid dusičitý a Aerozine-50). Stupeň nesl též 4 stříbrozinkové baterie a zásobu vody pro klimatizační systém. K bokům byly připojeny 4 amortizátory pro dosednutí na měsíční povrch; na předním amortizátoru byl připevněn žebřík pro sestup osádky. Stupeň sloužil též jako vzletová rampa.
Loď byla určena pro třídenní pobyt na povrchu Měsíce.
Výrobní číslo lodi bylo LM-4. V počáteční fázi letu byl modul součástí objektu 1969-043A spolu s přistávacím stupněm, který se později oddělil.
Datum | Událost |
---|---|
1969-05-22 |
od 03:00 do 05:00 UT: Stafford a Cernan přestoupili do
LM a provedli kontrolu systémů. Poté se vrátili na palubu
CSM.
15:56 UT: Stafford a Cernan znovu přestoupili do LM. 19:00:57 UT: Oddělení LM od CSM. 20:35:02 UT: Zážehem motoru přistávacího stupně (t=15 s na 10 % výkonu, 12.4 s na 40 %, Δv=22 m/s) zahájen sestupový manévr (DOI). 21:32:21 až 21:37:11 UT: Uskutečněny zkoušky přistávacího radiolokátoru. 21:34:51 UT: Průlet pericynthiem ve výši 15.2 km na povrchem Měsíce. 21:47:26 UT: Zahájen fázovací manévr motorem přistávacího stupně (t=26 s na 10 % výkonu, 14.1 s na 100 %, Δv=54 m/s). 23:34:17 UT: Odhození přistávacího stupně. Krátce poté se LM dostal na 8 s do nekotrolované rotace v důsledku špatného nastavení ovládacích prvků autopilota; piloti situaci zvládli ručním řízením. 23:44:06 UT: Simulované navedení na oběžnou dráhu zážehem motoru vzletového stupně (t=15 s, Δv=63 m/s). |
1969-05-23 |
00:34:55 UT: Korekce dráhy (CSI) motory RCS
(t=27.3 s, Δv=14 m/s).
01:33 UT: Korekce dráhy (CDH) motory RCS (t=2 s, Δv=0.7 m/s). 02:11:56 UT: Zahájeno závěrečné přibližování (TPI) manévrem motory RCS (t=17 s, Δv=9 m/s). 02:58 UT: Setkání dokončeno (TPF) vyrovnáním rychlostí ve vzdálenosti asi 1.5 m. 03:10 UT: Zachycení CSM a LM. 03:11:02 UT: Pevné spojení CSM a LM. kolem 03:30 UT: Stafford a Cernan přestoupili z LM do CSM. Prostor vzletového stupně byl naplněn nepotřebnými předměty a odpadky. 05:29 UT: Oddělení LM od CSM. Následným zážehem motoru vzletového stupně do vyšerpání KPL byl naveden na heliocentrickou dráhu. |
Datum poslední úpravy: 2011-05-15 20:12:03 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |