1968-007A - Apollo 5 - LM Ascent Stage

Název objektu Apollo 5 - LM Ascent Stage [=Lunar Module]
SSC 3106
Start1968-01-22 22:48 UT, Eastern Test Range, Saturn 1B
Stav objektuzanikl v atmosféře
Zánik1968-01-24
Životnost1 den, tj. 0.00 roku
ProvozovatelUSA, NASA
VýrobceUSA, Grumman
Kategoriebezpilotní zkouška
Hmotnost4400 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
68-01-23 G 31.64° 88.11 min 162 km 214 km Přibližné parametry.

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Dvoumístná pilotovaná kosmická loď pro výsadek na Měsíc. Postavila ji firma Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, NY (USA). Provozovatelem bylo NASA Manned Spacecraft Center, Houston, TX (USA).

Loď sestávala ze dvou částí, přistávacího stupně DS [Descent Stage] a vzletového stupně AS [Ascent Stage]. Celková výška činila 6.985 m a rozpětí 9.449 m při vyklopených přistávacích amortizátorech.

Vzletový stupeň o rozměrech 3.759×4.293 m nesl přetlakovou kabinu osádky s atmosférou čistého kyslíku o tlaku 330 hPa ve tvaru ležatého válce o průměru 2.337 m a délce 1.067 m, prázdné hmotnosti 2150 kg a objemu 6.65 m3 (z toho obyvatelných 4.5 m3). Na přední stěně byla dvě trojúhelníková okna a výstupní průlez čtvercového tvaru o rozměrech 0.81×0.81 m. V kabině byla soustředěna většina elektroniky včetně počítače, navigačního a telekomunikačního systému. V horní části byl přestupní tunel o průměru 0.81 m zakončený poklopem a pasívním stykovacím zařízením. Stupeň byl vybaven motorem Rocketdyne RS-18 o tahu 15.6 kN na hypergolické KPL (oxid dusičitý a Aerozine-50) s kulovými nádržemi, umístěnými po bocích kabiny, a čtyřmi bloky po 4 motorech RCS [eaction Control System] typu Marquardt R-4D na

stejné KPL. Elektrickou energii dodávaly dvě stříbrozinkové baterie.

Přistávací stupeň tvaru osmibokého hranolu o výšce 3.226 m, průměru 4.293 m a prázdné hmotnosti 2110 kg nesl přistávací motor LEMDE typu TRW MIRA 10500 o max. tahu 43.9 N, škrtitelný v rozmezí 10-60 % se zásobami hypergolických KPL (oxid dusičitý a Aerozine-50). Stupeň nesl též 4 stříbrozinkové baterie a zásobu vody pro klimatizační systém. K bokům byly připojeny 4 amortizátory pro dosednutí na měsíční povrch; na předním amortizátoru byl připevněn žebřík pro sestup osádky. Stupeň sloužil též jako vzletová rampa.

Loď byla určena pro třídenní pobyt na povrchu Měsíce.

Výrobní číslo lodi bylo LM-1. V této konfiguraci nebyl vybaven přistávacími amortizátory. Na počátku letu byl objekt tvořen oběma stupni.

Předchozím letem bylo Apollo 4 (1967-113A), následujícím Apollo 6 (1968-025A).

Průběh letu

Datum Událost
1968-01-22 22:48 UT: Vzlet.
22:58:06 UT: Navedení na oběžnou dráhu.
23:42:13 UT: Otevření adaptéru SLA a oddělení LM od 2. st.
1968-01-23 02:47:48 UT: Zážeh motoru LEMDE. Protože pracoval jen s 9.5 % výkonu místo 10 %, počítač ukončil jeho funkci již po 4.3 s.
04:58:51 UT: Druhý zážeh motoru LEMDE (10 % výkonu, t=32 s).
04:59:56 UT: Třetí zážeh motoru LEMDE (100 % výkonu, t=7 s).
05:00:22 UT: Oddělení stupňů LM a zážeh vzletového motoru (t=60 s).
06:32:23 UT: Druhý zážeh vzletového motoru (t=354 s).

Literatura

  1. Project Apollo Drawings and Technical Diagrams. - Washington, DC : NASA, 1999.     (http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/diagrams/apollo.html).
  2. Project Apollo Archive / K. Teague, 2004. - [Cit. 2004-03-03].     (http://www.apolloarchive.com).
  3. Computer Use During the Early Manned American Space Missions / P. K. Schoch. - Quest 9 [4] 49-58 (2002).
  4. Apollo Experience Reports. - NASA, 1966-1978. - [Cit. 2011-01-17].     (http://www.scribd.com/collections/2809999/Apollo-Experience-Reports).
  5. Stopy na Měsíci / A. Vítek. - Praha : Radioservis, 2009. - ISBN 978-80-86212-62-3.

------
Datum poslední úpravy: 2011-05-15 20:11:49 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2011 - Antonín Vítek