Název objektu | DART [=Demonstration of Autonomous Rendezvous Technology] |
SSC | 28642 |
Start | 2005-04-15 17:26:57 UT, Western Test Range, L-1011/Pegasus XL/HAPS |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | USA, NASA-MSFC |
Výrobce | USA, OSC |
Kategorie | technologická družice |
Hmotnost | 363 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
05-04-15.73 | G | 97.71° | 94.62 min | 500 km | 500 km | Výchozí dráha. Plán. OSC. |
05-04-15.77 | G | 97.74° | 95.44 min | 528 km | 551 km | |
05-04-16.03 | G | 97.73° | 97.60 min | 540 km | 748 km | |
05-04-16.10 | G | 97.71° | 99.63 min | 740 km | 742 km | |
05-04-23.67 | G | 96.59° | 96.08 min | 395 km | 747 km | |
05-11-21.56 | G | 96.57° | 96.00 min | 394 km | 740 km | |
06-06-03.97 | G | 96.56° | 95.95 min | 391 km | 738 km | |
07-02-08.93 | G | 96.56° | 95.89 min | 391 km | 733 km | |
07-11-10.80 | G | 96.57° | 95.84 min | 387 km | 732 km | |
08-07-28.78 | G | 96.57° | 95.78 min | 385 km | 729 km | |
09-10-03.94 | G | 96.52° | 95.72 min | 385 km | 722 km | |
10-04-15.39 | G | 96.53° | 95.67 min | 385 km | 717 km | |
10-09-26.96 | G | 96.56° | 95.61 min | 382 km | 715 km | |
11-02-05.94 | G | 96.57° | 95.56 min | 383 km | 709 km | |
11-04-08.89 | G | 96.58° | 95.50 min | 381 km | 705 km | |
11-06-26.90 | G | 96.58° | 95.45 min | 383 km | 699 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Technologická družice. Postavila ji firma Orbital Sciences Corp., Dulles, VA (USA). Provozovatelem je středisko NASA Marshall Space Flight Center (MSFC), Huntsville, AL (USA), které také vyvinulo vlastní užitečné zatížení.
Tříose stabilizovaná družice tvaru dvou spojených souosých válců o maximálním průměru 0.92 m a celkové délce 1.83 m je tvořena pohonnou jednotkou HAPS [=Hydrazine Auxiliary Propulsion System] a vlastním modulem užitečného zatížení AVGS [=Advanced Video Guidance System] o průměru 0.55 m. Elektrickou energii dodává 6 lithiumiontových baterií s kapacitou 6×50 Ah a 2 baterie s kapacitou 2×9 Ah. Modul HAPS je vybaven 3 motory na hydrazin s tahem 3×222 N (zásoba hydrazinu 56.88 kg) a 6 tryskami na stlačený dusík s dvourežimovým tahem buď 6×56 N nebo 6×111 N pro orientaci a stabilizaci při motorických manévrech (zásoba dusíku 5.77 kg). Modul AVGS je vybaven 16 tryskami na stlačený dusík o tahu 16×3.6 N pro orientaci a stabilizaci a pro manévrování v blízkosti cílového tělesa. Autonomní navádění družice zajišťuje palubní počítač, vybavený programem ARPO [=Automated Rendezvous and Proximity Operations], zpracovávající navigační údaje z družic systému GPS [=Global Positioning System], z inercíální plošiny a v blízkosti cíle z laserového lokátoru a digitální televizní kamery.
Jako cílové těleso slouží družice MUBLCOM (1999-026B).
Hlavní pozemní řídicí středisko MOC [=Mission Opertions Center] se nachází na základně Vandenberg AFB (USA). Příjem telemetrie zajišťují družice systému TDRSS [=Tracking and Data Relay Satellite System] a pozemní stanice Poker Flats, AK (USA). McMurdo (Antarktida), Svalbard (Norsko) a Vandenberg AFB, CA (USA).
Předpokládaná doba aktivní životnosti je 24 hodin.
Datum | Událost |
---|---|
2005-04-15 | 17:26:57 UT: Vzlet4. |
2005-04-16 |
Kolem 04:30 UT: Družice se přiblížila k cílovému tělesu,
družici MUBLCOM (1999-026B) na
vzdálenost 92 m (plán 5 m). Vzhledem k indikaci
poklesu zásob stlačeného dusíku pro manévrovací trysky pod
kritickou mez autopilot další přibližování zastavil a
zajistil úhybný manévr k zabránění případné kolize s
cílovým tělesem5,6,7.
Podle dalších zpráv však v průběhu manévru zřejmě došlo ke kolizi s cílovým tělesem; podle mluvčího NASA však k poškození družic nedošlo. Kolem 17:00 UT: Zážehem hlavních motorů stupně HAPS bylo sníženo perigeum dráhy, aby se zkrátila životnost objektu na dráze. |
Datum poslední úpravy: 2011-07-17 21:09:05 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |