Název objektu | USA 168 |
GPS-2R 9 [=Global Positioning System] | |
GPS 2-36 [=Global Positioning System] | |
Navstar 52 [=Navigation Signal Timing And Ranging] | |
PRN-21 [=Pseudorandom Noise number] | |
SVN-45 [=Space Vehicle Number] | |
SSC | 27704 |
Start | 2003-03-31 22:09:00.850 UT, Eastern Test Range, Delta 7925-9.5 |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | USA, USAF |
Výrobce | USA, LMMS |
Kategorie | navigační družice |
Hmotnost | 2032 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
03-03-31.93 | G | 36.8° | 88.20 min | 174 km | 197 km | Předběžná vyčkávací dráha. LMMS. |
03-04-01.46 | G | 39.00° | 355.53 min | 192 km | 20301 km | |
03-04-03.50 | G | 54.96° | 720.67 min | 20063 km | 20434 km | |
03-04-07.80 | G | 54.97° | 717.91 min | 19985 km | 20376 km | |
03-12-07.09 | G | 54.77° | 718.00 min | 19968 km | 20397 km | |
05-01-02.98 | G | 54.44° | 717.97 min | 19937 km | 20427 km | |
05-09-21.23 | G | 54.23° | 717.95 min | 19906 km | 20458 km | |
06-06-18.46 | G | 54.03° | 717.99 min | 19882 km | 20483 km | |
07-05-25.49 | G | 53.82° | 717.96 min | 19847 km | 20517 km | |
08-07-18.30 | G | 53.62° | 717.99 min | 19805 km | 20560 km | |
10-05-18.39 | G | 53.43° | 717.98 min | 19737 km | 20628 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Vojenská navigační družice. Hlavním dodavatelem je firma Lockheed Martin Missiles & Space (LMMS, dříve RCA), Valley Forge, PA (USA). Cena jedné družice je 43 mil. USD. Provozovatelem je USAF, 50th Space Wing, Schriever AFB, CO (USA) pro Navstar GPS Joint Program Office, Space and Missile Systems Center, Los Angeles AFB, CA (USA).
Tříose stabilizovaná družice další generace typu Navstar Block IIR (vojenské typové označení NS-7D) odvozená od typu AS-4000, součást operačního globálního navigačního systému GPS [=Global Positioning System], tvořeného 24 funkčními družicemi, rozmístěnými v 6 oběžných rovinách a obíhajícími na 12tihodinových drahách, má tvar hranolu o rozměrech 1.52×1.93×1.91 m se dvěma panely slunečních baterií o rozpětí 11.59 m dodávajícími 1.136 kW elektrické energie na konci aktivního života a dobíjejícími 2 NiH2 akumulátorové baterie. Družice slouží k určování polohy vojenských mobilních objektů (vozidel, plavidel a letadel) s přesností ±6 m, subsystém se sníženou přesností (±90 m) je využíván civilními objekty. Od 2000-05-01 mohou civilní uživatelé využívat do odvolání plnou přesnost6. Na palubě jsou vysílače pracující v pásmu L (1.57242 a 1.2276 GHz) a pásmu S (2.2275 GHz), cesiové a rubidiové hodiny a detektory, kontrolující dodržování zákazu zkoušek nukleárních zbraní. Navigační signál je vysílán v pásmu L, telemetrie a povelový systém pracují v pásmu S.
Systém GPS je řízen z Navstar Headquarters, Los Angeles AFB, CA (USA). Hlavní pozemní stanice se nachází na Falcon AFB, CO (USA) a hlavní operační řídicí středisko na Schriever AFB, CO (USA), které provozuje USAF, 2nd Space Operations Sq. Po světě je rozmístěno 5 dalších monitorovacích stanic (Havajské ostrovy, Kwajalein, Diego Garcia, Ascension, Colorado Springs) a 3 povelové stanice (Kwajalein, Diego Garcia, Ascension).
Předpokládaná aktivní životnost je 10 roků.
Předchozí družicí této řady je GPS 2R-8 alias Navstar 51 alias USA 166 (2003-005A), další je GPS 2R-10 alias Navstar 53 alias USA 175 (2003-058A). Předchozí vojenskou družicí řady USA je USA 167 (2003-008A), následující je USA 169 (2003-012A).
Datum | Událost |
---|---|
2003-03-31 |
22:09:00.850 UT: Vzlet8,9.
22:19:51 UT: Navedení na předběžnou vyčkávací dráhu. 23:12:18 UT: Navedení na vyčkávací dráhu. 23:15:14 UT: Navedení na přechodovou dráhu. 23:17:17 UT: Družice včetně vlastního urychlovacího motoru se oddělila od nosné rakety. Později byla navedena do roviny D, pozice 3. |
2003-04-12 | 05:27 UT: Družice byla uvedena do provozu. |
Datum poslední úpravy: 2010-07-16 21:12:46 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |