Název objektu | SZ-1 <= 神舟一号 > [=Shenzhou yihao /=Šen-čou ji-chao/ {=Božská loď}] |
SSC | 25956 |
Start | 1999-11-19 22:30 UT, Jiuquan Space Center /=Ťiou-čchüan/, Čchang Čeng CZ-2F |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1999-11-20 19:41 UT, Vnitřní Mongolsko |
Životnost | 0.883 dne, tj. 0.0024 roku |
Provozovatel | Čína, China Research Institute of Carrier Rocket Technology |
Výrobce | Čína, China Research Institute of Carrier Rocket Technology |
Kategorie | bezpilotní zkouška |
Hmotnost | 7600 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
99-11-20.73 | G | 42.60° | 89.71 min | 197 km | 323 km | |
99-11-21.54 | G | 42.60° | 89.61 min | 195 km | 315 km | |
99-11-23.65 | G | 42.59° | 89.27 min | 177 km | 299 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Prototyp pilotované kosmické lodě. Hlavním dodavatelem je
China Research Institute of Carrier Rocket Technology (CRICRT)
(Čína), součást koncernu Zhongguo Kongjian Jishu Yanjiu Yuan
<=
>
/=Čung-kuo kchung-ťien ťi-šu jen-ťiu jüan/ {=China Academy
of Space Technology (CAST)}, Beijing /=Peking/ (Čína), ve
spolupráci s Zhongguo Hangtian Keji Jituan Gongsi <=
中国航天科技集团公司
> /=Čung-kuo chang-tchien kche-ťi ťi-tchuan kung-s'/
{=China Research Institute of Space Technology (CRIST)}, Beijing
/=Peking/ (Čína), Shanghai Hangtian Jishu Yanjiu Yuan <=
上海航天技术研究院
> /=Šang-chaj chang-tchien ťi-šu jen-ťiou jüan/
{=Shanghai Aerospace Technology Research Institute}, Shanghai
/=Šanghaj/ (Čína) a Zhongguo kexue yuan <=
中国科学院> /=Čung-kuo
kche-süe jüan/ {=China Academy of Sciences (CAS)}, Beijing
/=Peking/ (Čína).
Transportní loď, vyvinutá v rámci Projektu 921, o celkové délce 8.8 m a maximálním průměru 2.8 m sestává ze čtyř částí: nehermetizovaného modulu s experimentálním vybavením na místě plánovaném pro androgynní stykovací zařízení (při tomto zkušebním letu nepoužitém), válcovitého hermetizovaného orbitálního modulu opatřeného bočním průlezem, hermetizovaného návratového modulu oble kuželovitého tvaru o výšce 2.5 m a maximálním průměru 2.5 m opatřeného ablativním tepelným štítem z kompozitního materiálu a válcového nehermetizovaného přístrojového modulu, nesoucího hlavní korekční a brzdicí motor. Elektrickou energii dodávají 2 výklopné panely slunečních baterií připojené k bokům přístrojového modulu a 2 pevné panely slunečních baterií připojené ke stěnám orbitálního modulu. Kapacita vnitřního hermetizovaného prostoru činí celkem kolem 10 m3. Návratový modul je pro přistání vybaven padákovým systémem a motory měkkého přistání na TPL.
V návratovém modulu byla umístěna funkční maketa astronauta (taikonauta), semena rostlin, vlajka ČLR a Macaa a poštovní známky.
Let je řízen ze střediska Beijing hangtian fei kong zhongxin <= 北京航天飞控中心 > /=Pej-ťing chang-tchien fej kchung čung-sin/ {=Beijing Flight Control Center}, Beijing /=Peking/ (Čína), které je součástí Beijing hangtian zhihui kongzhi zhongxin <= 北京航天指挥控制中心 > /=Pej-ťing chang-tchien č'-chuej kchung-č' čung-sin/ {=Beijing Aerospace Command & Control Center (BACCC)}, Beijing /=Peking/ (Čína). Kromě pozemních sledovacích stanic jsou využívány i čtyři sledovací lodi Yuan Wang 1 až 4 /=Jüan-wang/.
První kosmická loď této řady. Další je SZ-2 (2001-001A).
Datum | Událost |
---|---|
1999-11-19 | 22:40 UT: Kosmická loď byla navedena na oběžnou dráhu a oddělila se od nosné rakety7. |
1999-11-20 |
Kolem 18:50 UT: Vydán signál k zahájení sestupu ze
sledovací lodi Yuan Wang 3 /=Jüan-wang/ nacházející se v
Atlantském oceánu u pobřeží Jihoafrické republiky
(25° j.š., 5° v.d.). Před vlastním
brzdicím manévrem byl odhozen orbitální modul (1999-061E).
Po sestupu atmosférou zahájil ve výši 30 km činnost padákový systém. 19:41 UT: Návratový modul přistál v autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko (Nei Mongol Zizhiqu /=Nej Mongol C'-č'-čchü/) 12 km od plánovaného bodu. Brzdicí motory měkkého přistání byly zažehnuty ve výši 1.5 m nad terénem. Odhadované souřadnice přistání8 jsou 41±1.0° s.š., 105±1.5° v.d. v oblasti města Jartai /=Ťaž-tchaj/ asi 110 km severozápadně od města Wuhai /=Wu-chai/. |
Datum poslední úpravy: 2007-07-15 16:14:58 UT |
|
|
© 2007 - Antonín Vítek |