1999-023A - USA 143

Název objektuUSA 143
DFS-4 [=Development Flight Satellite]
Milstar F-3 [=Military Strategic and Tactical Relay]
Milstar-2 F-1 [=Military Strategic and Tactical Relay]
Milstar DFS-4 [=Military Strategic and Tactical Relay Development Flight Satellite]
SSC25724
Start1999-04-30 16:30 UT, Eastern Test Range, Titan 4B Centaur
Stav objektuna geocentrické dráze
ProvozovatelUSA, USAF
VýrobceUSA, LMMS
Kategorievojenská stacionární telekomunikační družice
Hmotnost4500 kg ?

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
99-05-01.00 G ? ? 633 km 4271 km Přibližné parametry podle oznámení USAF.
99-05-19.43 G 28.38° 148.95 min 947 km 4912 km Přibližné parametry podle optického pozorování objeknu, který je s velkou pravděpodobností USA 134.
99-06-06.21 G 28.20° 153.62 min 1095 km 5152 km  
99-06-08.18 G 28.20° 153.39 min 1087 km 5140 km Upřesněné paramety z amatérského optického pozorování.
99-06-08.18 G 28.20° 153.39 min 1087 km 5140 km  
99-06-09.12 G 28.20° 153.62 min 1095 km 5152 km  
02-01-03.72 G 28.23° 153.62 min 1099 km 5147 km  
09-03-03.02 G 28.25° 153.61 min 1098 km 5149 km SeeSat-L1
09-03-03.02 G 28.24° 153.61 min 1098 km 5148 km SeeSat-L2

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Vojenská stacionární telekomunikační družice. Postavila ji firma Lockheed Martin Missiles and Space Co. (LMMS), Sunnyvale, CA (USA). Hlavními subdodavateli elektroniky jsou Hughes Space and Communications Co. (HSC, nyní Boeing Satellite Systems), Seal Beach, CA (USA) v závodech Integrated Satellite Factory, El Segundo, CA (USA) (systémy MDR a XLP) a TRW (USA) (systém LDR). Operačním provozovatelem je USAF, 4th Space Operations Sq., Schriver AFB, CO (USA). Projekt řídí Milstar Joint Project Office, USAF Space and Missile Systems Center (SMC), Los Angeles AFB, CA (USA) pro Department of Defense (DoD), Washington, DC (USA).

Tříose stabilizovaná družice (vojenské typové označení ES-8A) má v letové konfiguraci tvar kříže o maximální délce 47 m, tvořeného příhradovými nosníky, a je vybavená párem panelů slunečních baterií o rozpětí 34.8 m, dodávajících 8 kW elektrické energie (5 kW na konci aktivního života). Je určena pro zajišťování zabezpečeného taktického spojení (hlasového, dálnopisného, faxového a počítačových dat), chráněného před odposlechem a rušením, mezi vrchním velitelstvím NCA [=National Command Authority], vrchními veliteli jednotlivých složek ozbrojených sil USA (CinC [=Commander in Chief]) a jejich štáby, veliteli různých úrovní a dislokovanými jednotkami americké armády, letectva a námořnictva. Za tím účelem nese 3 spojové systémy:

Příčné nosníky s anténními systémy mají po vyklopení rozpětí 15.3 m. Spojení je zajišťováno v pásmech UHF (250 MHz), SHF (20 GHz) a EHF (44 GHz); pro spojení mezi jednotlivými družicemi je používáno pásmo V (EHF, 60 GHz). Anténní systémy umožňují vytvoření velmi úzce směrovaných vysílacích a přijímacích paprsků. Systémy družice jsou chráněny proti přetížení, ozáření i geomagnetickým bouřím.

Hlavní řídicí středisko se nachází na základně Falcon AFB, Colorado Springs, CO (USA) jako součást USSPACECOM.

První družice této modifikace. Předchozí družicí této řady jiné modifikace je Milstar-1 F-2 (1995-060A), další je Milstar-2 F-2 (2001-009A). Předchozí vojenskou družicí řady USA je USA 142 (1999-017A), následující je USA 144 (1999-028A).

Průběh letu

Datum Událost
1999-04-30 16:30 UT: Vzlet.
Kolem 19:00 UT: Družice se oddělila od posledního stupně nosné rakety, který zřejmě selhal. Nacházela se na nízké dráze. Panely slunečních baterií se nevyklopily, takže jí zbývalo 6 až 20 hodin života.
Později se podařilo panely slunečních baterií vyklopit a dobít palubní akumulátorové baterie. Zásoby pohonných látek na družici však nestačí pro dosažení stacionární dráhy.
1999-05-04 USAF prohlásilo oficiálně družici za ztracenou. Finanční ztráta činí přibližně 800 mil. USD za družici a 433 mil. USD za nosnou raketu. Byla ustavena vyšetřovací komise pro zjištění příčin závady na 3. st. rakety. USAF zkoumá možnosti využití družice k jiným než původně plánovaným účelům.
1999-05-06 Řídicí středisko začalo zvyšovat oběžnou dráhu družice.
1999-05-10 Ukončeny korekce dráhy.
1999-05-12 Záměrně byly vyčerpány veškeré zásoby pohonných látek a na družici byly vypojeny všechny přístroje.

Literatura

  1. Unofficial elsets / S. Campbell (campbel7@hughes.net). - SeeSat-L. - 2009-03-03. - [Cit. 2009-03-08].     (http://www.satobs.org/seesat/Mar-2009/0020.html).
  2. Updated elements / T. Molczan (ssl3molcz@rogers.com). - SeeSat-L. - 2009-03-04. - [Cit. 2009-03-08].     (http://www.satobs.org/seesat/Mar-2009/0028.html).
  3. Home Page. - Los Angeles, CA : Boeing, 2002. - [Cit. 2002-06-16].     (http://www.boeing.com/defense-space/space/bss/).
  4. Military Communications Systems : Milstar. - Sunnyvale, CA : Lockheed Martin Missiles & Space, 2002. - [Cit. 2002-01-21].     (http://lmms.external.lmco.com/telnav/milstar.html).
  5. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [546] 1 (1999-05-01).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx546.html).
  6. Milstar. - Sunnyvale, CA : LMMS, 1999.     (http://lmms.external.lmco.com/telnav/milstar.html).
  7. Milstar 2. - FAS, 1999.     (http://www.fas.org/spp/military/program/com/milstar2.htm).
  8. Satellite Digest-322 / P. S. Clark. - Spaceflight 41 [8] 351-352 (1999).
  9. Kosmonautické aktuality (duben-červen 1999) / L. Lejček. - Letectví a kosmonautika 75 [17] 1112-1116 (1999).

------
Datum poslední úpravy: 2010-05-06 15:34:32 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2010 - Antonín Vítek