Název objektu | Globalstar FM-15 |
Globalstar M015 | |
SSC | 25309 |
Start | 1998-04-24 22:38:34.452 UT, Eastern Test Range, Delta 7420-10 |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | USA, Globalstar |
Výrobce | USA, SS/L |
Itálie, Alenia Aerospazio | |
Kategorie | telekomunikační družice |
Hmotnost | 444 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-04-25.32 | G | 52.02° | 110.48 min | 1242 km | 1256 km | |
98-04-29.31 | G | 52.02° | 110.52 min | 1242 km | 1260 km | |
98-05-01.30 | G | 52.03° | 110.81 min | 1259 km | 1269 km | |
98-05-07.10 | G | 52.02° | 111.73 min | 1277 km | 1336 km | |
98-05-28.51 | G | 52.02° | 114.08 min | 1402 km | 1425 km | |
99-04-26.87 | G | 52.03° | 114.11 min | 1405 km | 1425 km | |
99-07-29.87 | G | 51.97° | 114.04 min | 1405 km | 1418 km | |
99-09-17.17 | G | 52.00° | 114.08 min | 1413 km | 1414 km | |
02-01-05.90 | G | 52.00° | 114.08 min | 1413 km | 1414 km | |
05-01-03.52 | G | 51.99° | 114.08 min | 1412 km | 1415 km | |
08-01-01.75 | G | 51.99° | 114.08 min | 1413 km | 1415 km | |
09-10-16.97 | G | 51.99° | 114.55 min | 1434 km | 1436 km | |
10-05-28.56 | G | 51.99° | 114.91 min | 1450 km | 1453 km | |
10-06-25.48 | G | 51.99° | 115.18 min | 1463 km | 1464 km | |
10-10-24.85 | G | 52.00° | 115.21 min | 1463 km | 1466 km | |
11-04-06.15 | G | 51.99° | 115.49 min | 1467 km | 1488 km | |
11-04-08.56 | G | 51.99° | 116.05 min | 1490 km | 1516 km | |
11-07-01.82 | G | 51.99° | 116.51 min | 1522 km | 1526 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Telekomunikační družice. Postavila ji firma Space Systems/Loral, Palo Alto, CA (USA) ve spolupráci s Alenia Spazio, Torino (Itálie) (nyní Thales Alenia Space). Provozovatelem je firma Globalstar, Inc., Milpitas, CA (od r. 2011 Covington, LA) (USA).
Tříose stabilizovaná družice typu LS-400 tvaru nízkého kosého hranolu s obdélníkovou základnou o rozměrech 1.47×2.28 m a lichoběžníkovými bočními stěnami je vybavena párem výklopných panelů slunečních baterií o rozpětí 10.75 m dodávajících minimálně 1100 W a výklopnou tyčí s magnetometrem. Nese telekomunikační zařízení pro spojení s mobilními pojítky v pásmu L (Země-družice, 1.610-1.6265) a S (družice-Země, 2.4835-2.500 GHz) a v pásmu C (5.091-5.250/6.875-7.055 GHz) pro spojení s pozemními stanicemi zajišťujícími napojení na pozemní telefonní síť. Je určena pro přenos telefonních hovorů, faxů a dat s nízkou rychlostí přenosu (do 9.6 kbit/s) a pro lokalizaci mobilních pojítek. Pro stabilizaci a korekce dráhy slouží 5 malých motorů na jednosložkové KPL (hydrazin), doplněné silovými setrvačníky a magnetickými cívkami pro řízení polohy družice. Pro navigační a orientační měření slouží přijímač signálů družic GPS [=Global Positioning System].
Hlavní pozemní řídicí středisko GOCC [=Globalstar Operations Control Center] je v San Jose, CA (USA); další telemetrické stanice sloužící též pro napojení na pozemní komunikační sítě se nacházejí u měst Aussaguel (Francie), Yeoju (Jižní Korea), Dubbo (Austrálie), Bosque Allegre (Argentina), Smiths Falls, Ont. (Kanada), Karkkilla (Finsko), High River, Alb. (Kanada) a Clifton, TX (USA).
Systém, uvedený do operačního provozu 2000-02-28, předpokládá celkem 48 aktivních družic rozmístěných v 6 rovinách. Vzhledem k finanční potížím se firma Globalstar dostala do konkurzu a v prosinci 2003 byla převzata finanční skupinou Thermo Capital Partners. Předpokládaná minimální aktivní životnost je 7.5 roku.
Předchozí družicí této řady je Globalstar FM-14 (1998-023C). Bezprostředně následujících 12 družic Globalstar FM-5, FM-7, FM-9 až FM-13, FM-16 až FM-18, FM-20 a FM-21 se 1998-09-09 pro havárii nosné rakety Zenit-2 nedostalo na oběžnou dráhu. Další úspěšně vypuštěnou je Globalstar FM-36 (1999-004A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-04-24 | Naveden do roviny č. 2. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:20 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |