Název objektu | Clementine 1 |
DSPSE [=Deep Space Program Sensor Experiment] | |
SSC | 22973 |
Start | 1994-01-25 16:34 UT, Western Test Range, Titan 2 SLV |
Stav objektu | na selenocentrické dráze |
Očekávaná životnost na dráze | |
Provozovatel | USA, BMDO |
Výrobce | USA, Naval Research Laboratory |
Kategorie | vědecká družice |
Hmotnost | 230 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
94-01-27.11 | G | 67.00° | 90.05 min | 254 km | 299 km | |
94-02-03.54 | G | 66.80° | 3105.53 min | 169 km | 128095 km | |
94-02-17.00 | G | 63.78° | 16159.10 min | 802 km | 409892 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Kosmická sonda k Měsíci a k planetce 1620 Geographos, pohybující se v části svého letu po geocentrické dráze, jiné označení DSPSE (Deep Space Program Science Experiment). Primárním cílem bylo provozní ověření nové mikrotechnologie.
Datum | Událost |
---|---|
1994-01-25 | Po navedení na geocentrickou dráhu byla sonda se složenými panely slunečních baterií v režimu tříosé stabilizace, aby krátce před dalším manévrem přešla na stabilizaci rotací rychlostí 60 ot/min. Pro chybu v programovém vybavení počítače došlo k manévru později, než se předpokládalo. |
1994-02-03 |
Vyklopeny panely slunečních baterií do letové polohy.
06:28 UT: Zážehem motoru Star 37FM (hmotnost 78 kg + 1152 kg palivo + 75 kg dva adaptéry) v perigeu (přesnost 0.1 %, Δv=3003 m/s) byla sonda navedena na tzv. Lunar Phasing Orbit s parametry: 66.80°, 3105.53 min, 169-128095 km (plán: 277-169650 km) a oddělila se od motorového bloku. Při testu aparatury a radiového spojení došlo omylem k odchýlení slunečních baterií a následnému automatickému odběru pouze z akumulátoru, který se zcela vybil. Teprve pak byla závada registrována, avšak naštěstí se akumulátor nepoškodil. |
1994-02-10 | Po 3.5 obězích bylo apogeum zvýšeno na 385 900 km. |
1994-02-15 | Po průchodu perigeem ve výšce 1140 km byla rychlost zvýšena o 109 m/s. |
1994-02-19 | 12:51 UT: Zážehem motoru na 6 min byla sonda zbrzděním o 550 m/s navedena na dráhu kolem Měsíce. |
1994-02-20 12:42 UT: Korekce selenocentrické dráhy. | |
1994-03-25 | Korekce selenocentrické dráhy. |
1994-03-26 | Korekce selenocentrické dráhy. |
1994-05-04 03:24:15 UT: Ukončena lunární část expedice motorickým manévrem, kterým sonda přešla na přechodovou dráhu k Zemi. Během průzkumů měsíčního povrchu objevila v polárních oblastech vodu. | |
1994-05-06 | Sonda prolétla ve vzdálenosti 24 236 km od povrchu Země. Malá změna rychlosti o 7.7 m/s stačila k přechodu na eliptickou geocentrickou dráhu 60 000 - 385 000 km. |
1994-05-07 | Chybná funkce palubního počítače sondy, která byla právě mimo oblast spojení se Zemí, zavinila neplánovaný zážeh 4 z 12 motorků systému stabilizace a orientace. Během 11 minut byly úplně vypotřebovány pohonné látky (hydrazin) pro tento systém. Clementine se tím dostala do rotace rychlostí 80 ot/min. |
1994-05-16 | Sonda prolétla apogeem ve vzdálenosti 555 000 km od Země. Technikům se sice podařilo pomocí působení magnetického pole Země na systém čtyř gyroskopických setrvačníků snížit rotaci na 30 ot/min, avšak let k planetce Geographos musel být odvolán (plán předpokládal po několika dráhových manévrech průlet kolem Měsíce 1994-05-25 ve vzdálenosti 7342 km a 1994-08-31 přiblížení k planetce). |
1994-05-19 | V apogeu dráhy se uskutečnil první ze tří zážehů korekčního motoru, jimiž se snížilo perigeum z 60 000 km na 12 000 km. Na geocentrické dráze byla sonda využita k dodatečným testům nových konstrukčních prvků pro BMDO a postupně se podařilo ještě snížit rychlost její rotace. |
1994-07-20 | Po těsném průletu kolem Měsíce sonda přešla na heliocentrickou dráhu. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 15:58:41 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |