George Stephenson

 

(9. 6. 1781 Wylam–12. 8. 1848 Chesterfield)

(Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/George_Stephenson)

 

Svět bez železnice si dnes už dovedeme představit jen těžko. I mohutný rozvoj průmyslu v 19. století by se bez železnice neobešel. Tím, kdo věk železnice zahájil, byl anglický technik, vynálezce, konstruktér a průkopník železniční dopravy George Stephenson.

George Stephenson se narodil 9. června 1781 v hornické vesničce Wylamu v severní části Anglie do chudé rodiny, kde bylo celkem šest dětí. Georgův otec pracoval jako topič na dole. Malý George se musel brzy zapojit do praktického života. Nechodil do školy, neuměl číst ani psát a poprvé se podepsal až ve svých devatenácti letech. Jeho prvním zaměstnáním bylo odhánění krav od dřevěných kolejí koňské dráhy. Dalším zaměstnáním, kterým prošel, byla práce strojníka u čerpadel. Mladý George se už od mládí pohyboval v blízkosti strojů, které ho přitahovaly a chtěl je víc poznat a vylepšovat. Brzy je ve svém okolí známý jako člověk, který si dovede poradit s každým porouchaným strojem. Po večerech a ve svém volném čase se učil číst a psát. Brzy se také oženil a v roce 1803 se mladým manželům narodil jediný syn Robert.

Život ale Stephensonovi připravil těžkou ránu, když mu zemřela jeho mladá žena Fanny a on se musel sám postarat o malého syna a o otce, který přišel při nešťastné náhodě při práci o zrak. George Stephenson si ale i v této těžké situaci dovedl zcela prakticky poradit. Přivydělával si opravami bot.

Rok 1812 byl pro budoucího vynálezce důležitý; přijal místo hlavního strojního mistra uhelných dolů v Killingworthu. Zde v roce 1814 sestavil svoji první parní lokomotivu, kterou pojmenoval Mylord, ale nakonec ji přejmenoval na Blücher. Lokomotiva vážila čtyři tuny a mohla táhnout osm vagonů s nákladem 30 tun uhlí a jela rychlostí 5 až 6 km/h. Používala se na killingworthské důlní dráze při přepravě uhlí. Stephenson se s prvním úspěchem nespokojil, ale dál pokračoval ve vývoji dalších a technicky dokonalejších strojů.

Lokomotivy jezdí po kolejích a právě na ně se dále upřela Stephensonova pozornost. Musel nahradit stávající litinové kolejnice, které často praskaly, kolejnicemi kovanými.

Vlastnosti jako talent, píle a houževnatost Stephensonovi umožnily, aby se naučil železničnímu stavitelství. Stephensenův syn Robert začal studovat na univerzitě a svému otci předával to, co se na přednáškách naučil. Ze syna se stal výborný stavitel mostů a mohl tak spolupracovat se svým otcem na jeho stavbách.

Stephensonovou zásluhou je také to, že se železniční koleje začaly pokládat na pražce.

Další úkol, který před Stephensonem vyvstal, byla budoucí dráha, která by vedla mezi městy Stocktonem a Darlingtonem. Odborníci preferovali překlenout vzdálenost mezi městy vodními kanály, kterými by se dopravoval náklad. Tak proti sobě stála dvě protichudná řešení dopravy: průplavy nebo železnice. Parlament, který ve věci rozhodoval, dvakrát zamítl železniční variantu, nakonec ale Stephenson železnici vybudoval. Domluvil se na spolupráci s obchodníkem Edwardem Peaseaem a s dalšími společníky založil společnost Stockton & Darlington Railway Company se sídlem v Newcastlu, kde se vyráběly lokomotivy.

Práce na nové trati byla velmi náročná. Nastalo 27. září 1825 a na čtyřicetikilometrovou trať vyjíždí nová lokomotiva Aktive, která táhne celkem dvanáct vozů s nákladem a také salonní vůz s názvem Experiment, ve kterém jelo představenstvo společnosti, a nákladní vozy s dalšími cestujícími.

Další nová trať měla vést mezi městy Liverpoolem a Manchesterem. Krajina mezi oběma městy ale byla pro stavbu krajně nevhodná. Byly zde říčky, údolí a bažiny. Po mnoha bojích, které nakonec končí v Londýně před sněmovním výborem, George Stephenson se svou železnicí vyhrál. Krajinu kolem budoucí trati mění mosty, viadukty, tunely.

A pak přišel 1. říjen roku1829. Pět různých lokomotiv bude mezi sebou soutěžit. Mezi nimi i Stephensonova Raketa. Na stanici v Rainhillu mezi Manchesterem a Liverpoolem přinesla Raketa svému tvůrci s maximálně dosaženou rychlostí 46 km/h historické vítězství. Začala tak doba parních lokomotiv.

George Stephenson postavil ještě další železniční cesty a zasadil se i o jiné technické zdokonalování na železničních tratích. Podle jeho příkladu se stavěly železnice i za hranicemi jeho rodné Anglie.

Otec lokomotivy, za kterého bývá Stephenson právem považován, zemřel 12. srpna 1848.

V srpnu letošního roku uplyne 165 let od úmrtí tohoto významného vynálezce.

Zdroje:

JOHNSON, Paul. Zrození moderní doby: devatenácté století. Vyd. 1. Překlad Petruška Šustrová. Praha: Academia, 1998, 869 s. ISBN 80-200-0694-X. Signatura KNAV: I 06 JOHNSO

JÍLEK, František. Zrození velkých vynálezů: Příběhy mužů, kteří změnili život. Praha: Práce, 1988. Signatura KNAV: I.01 Z

 

 

Vitouchová, Veronika. George Stephenson. Informace [online]. , č. [cit. 2024-03-28]. ISSN 1805-2800. Dostupné z: https://www.lib.cas.cz/casopis_informace/george-stephenson/

Tisknout stránku