Název objektu | Sojuz TMA-03M <=Союз ТМА-03М> |
ISS-29S [=International Space Station twenty ninth Soyuz] | |
ISS-30/31 [=International Space Station thirtieth/thirty first Expedition] | |
MKS-EO-30/31 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 30/31] <=МКС-ЭО-28/29 [=Международная космическая станция экспедиция основная 30/31]> | |
SSC | 38036 |
Start | 2011-12-21 13:16:14.190 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energia |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Poznámka | Všechny objekty tohoto startu byly identifikovány a katalogizovány dne 2011-12-23. |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011-12-21 | Země | 2011-12-23 | 1998-067A | Oleg D. Kononenko <=Олег Д. Кононенко> | RUS | 2 | KK |
Donald R. Pettit | USA | 3 | BI1 | ||||
André Kuipers | NLD | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
11-12-21.55 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
11-12-21.55 | G | 51.63° | 88.91 min | 193 km | 248 km | |
11-12-21.64 | G | 51.63° | 88.93 min | 195 km | 249 km | |
11-12-21.88 | G | 51.64° | 90.89 min | 281 km | 355 km | |
11-12-22.76 | G | 51.64° | 90.93 min | 280 km | 360 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz TMA-M [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij modernizirovannyj] <=Союз ТМА-М [=транспортный модифицированный антропометрический модернизированный]> (typové označení 11F732A47 <=11Ф732А47>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 703) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]>, systém termoregulace SOTR [=sistema obespečenija teplovogo režima] <=СОТР [=система обеспечения теплового режима]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny některé přístroje orientačního a navigačního systému SUDN, energetický, klimatizační SOTR, telemetrický a povelový systém MBITS a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních a orientačních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 30./31. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Zatím poslední kosmická loď této řady. Předchozí jiné modifikace je Sojuz-TMA 22 (2011-067A). Zatím poslední let ke kosmické stanici ISS (1998-067A), předchozím je let transportní kosmické lodi Sojuz-TMA 22 (2011-067A).
Datum | Událost |
---|---|
2011-12-21 |
13:16:14.190 UT: Vzlet9,10,11,12,13.
13:25 UT: Navedení na výchozí dráhu. 13:25:02 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. |
2011-12-23 |
15:19:14 UT (plán 15:22:41 UT ±3 min): Připojení
transportní lodi k modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj
issledovatel'skij modul]) <=Рассвет
(МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])> komplexu ISS (1998-067A) v automatickém
režimu14,15,16.
15:32 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi s komplexem. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a transportní lodí Sojuz TMA-03M (2011-078A) a modulem Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])>. Osádka transportní kosmické lodi si svlékla skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Zahájeno sušení prvních dvou skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Kolem 15:43 UT: Otevření průlezu mezi návratovým modulem SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytným úsekem BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> transportní kosmické lodi. 17:43 UT: Otevření průlezů mezi transportní kosmickou lodí Sojuz TMA-03M (2011-078A) a modulem Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])>17. Vypojení systémů transportní kosmické lodi. |
2011-12-23 až 2012-05-16 | /Orientační plán/ Transportní kosmická loď součásti komplexu ISS (1998-067A). |
Datum | Událost |
---|---|
2012-05-16 |
/Orientační plán/ Odpojení transportní kosmické lodi od
modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij
modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])> komplexu ISS (1998-067A).
/Orientační plán/ Přistání transportní kosmické lodi v Kazachstánu. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-26 12:25:31 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |